وظیفه اداره رفاه خدمت به دانشجویان جهت تسهیل تحصیل و به حداقل رساندن دغدغه های معیشتی آنان است تا با خاطری آسوده به کسب دانش بپردازند. در راستای این هدف خطیر، مسئولیت اداره رفاه تخصیص و تامین اعتبار برای ارائه انواع وام های دانشجویی می باشد. علاوه بر این، دریافت اجاره بهای دانشجویان و معرفی آنان به اداره سراها جهت اسکان در سراهای دانشجویی، از دیگر وظایف این اداره است. همچنین، با توجه به این که سلامت دانشجویان از مهم ترین دغدغه ها و محورهای مورد توجه مدیریت رفاه و سلامت است، اداره رفاه وظیفه برقراری بیمه حوادث تمام دانشجویان و بیمه سلامت دانشجویان خارجی را بر عهده دارد.

ضمن خیر مقدم و آرزوی توفیق در تحصیلات عالی، به شما دانشجویان گرامی توصیه می‌شود از فرصتی که با تلاش بسیار در راستای رسیدن به آتیه ای روشن و توسعه جامعه به دست آورده اید، نهایت استفاده را ببرید. لازم است بدانید ارتباط نزدیکی بین وضعیت تحصیلی و ارائه امکانات رفاهی وجود دارد. به عنوان مثال، مشروط شدن موجب کاهش مبلغ وام دریافتی می شود و در صورت تکرار مشروطی امکان پرداخت وام دانشجویی میسر نیست. علاوه بر این، در صورت عدم اتمام تحصیل در دوره مجاز، پرداخت تسهیلات دانشجویی و هر گونه وام قطع می شود و اجاره بهای سکونت در خوابگاه نیز به صورت تصاعدی افزایش می یابد. بنابراین، بهره مندی صحیح شما از این فرصت طلایی و ناب آموزش عالی، امکان ارائه خدمات بیشتری را توسط اداره رفاه برای شما عزیزان فراهم می کند.

refah1


متقاضی دریافت وام هستید؟
یکی از اصلی ترین وظایف اداره رفاه، تامین اعتبارتسهیلات دانشجویی از طریق صندوق رفاه دانشجویان است تا دانشجویان بتوانند با دریافت وا های تحصیلی، تا اندازه ای نیازهای مالی خود را مرتفع نمایند. برای آگاهی بیشتر و دقیق تر از انواع وام، شرایط پرداخت و بازپرداخت، لازم است آیین نامه رفاهی و اخبار این حوزه را با مراجعه به سایت refahsalamat.um.ac.ir دنبال کنید.

مدت مجاز استفاده از تسهيلات
دانشجویان گرامی، ارائه تسهیلات رفاهی (خوابگاه و وام تحصیلی و... ) طبق قوانین و مقررات صندوق رفاه تنها در محدوده سنوات مجاز امکان پذیر است. این سنوات مجاز برای دانشجویان کارشناسی 8 ترم، کاردانی و کارشناسی ارشد 4 ترم، دکترای عمومی 12 ترم و دکتری تخصصی 8 ترم اول تحصیل می باشد. البته امکان واگذاری خوابگاه به دانشجویان روزانه ای که سنوات تحصیلی آنان طولانی می شود، با افزایش هزینه اجاره بها طبق تعرفه های مصوب صندوق رفاه وجود دارد.
توصیه اکید می شود دانشجویان طوری برنامه ریزی کنند تا با حداقل افزایش سنوات تحصیلی مواجه شوند.

 

اگر برای اولین بار در طول تحصیل متقاضي دريافت وام هستید، قبل از هر چیز بایستی در سامانه صندوق رفاه به آدرس https://refah.swf.ir تشکیل پرونده دهید و یا اگر مقطع جدیدی را آغاز کرده اید، درخواست ایجاد مقطع بزنید و مشخصات خود را وارد کنید. پس از تشکیل پرونده، از قسمت تکمیل اطلاعات، اطلاعات شخصی و هویتی خود را تکمیل می کنید . برای مشاهده راهنمای تشکیل پرونده و یا ایجاد مقطع می توانید به سایت مدیریت رفاه و سلامت به نشانی refahsalamat.um.ac.ir قسمت راهنما مراجعه کنید. پس از فعال شدن پرتال دانشجویی شما در صندوق رفاه، می توانید در موعد مقرر درخواست وام خود را ثبت نمایید. در مرحله بعد، تقاضاي وام دانشجویان در سيستم بررسي و در صورت تایید درخواست وام، به صندوق رفاه دانشجويان معرفي مي شوند. وام دانشجویان روزانه به شماره حساب اعلام شده و وام نوبت دوم به حساب شهریه دانشجو (کارنامه مالی ) واریز مي شود.

دانشجویان عزیز، برای اطلاع از جزئیات قوانین مربوط به وام های تحصیلی، مدارک مورد نیاز، نحوه ارسال مدارک، مشخصات ضامن، انواع وام و زمانبندی وام ها و دسترسی به سوالات متداول مربوط به هر بخش و پاسخ های کارشناسان و.... بایستی به سایت refahsalamat.um.ac.ir مراجعه و آیین نامه خدمات رفاهی را مطالعه نمایید.

دانشجویان گرامی، اگر به هر دلیل از تحصيل منصرف يا محروم شويد، باید حین تسویه‌حساب وامهاي دريافتي خود را به‌طور کامل و یکجا به صندوق رفاه پرداخت کنید. ضمنا، زمان اقدام برای بازپرداخت وام های دریافتی، زمان فارغ التحصیلی نیست. بلکه، در پایان سنوات مجاز رفاهی خود بایستی برای بازپرداخت بدهی خود اقدام کنید تا مشمول جریمه و مشکلات بعدی نشوید. زمان اقدام برای بازپرداخت وام های تحصیلی برای دانشجویان کارشناسی و دکتری تخصصی پس از 8 نیمسال ، دانشجویان کارشناسی ارشد پس از 4 نیمسال و دانشجویان دکتری عمومی پس از 12 نیمسال می باشد. یادآوری می شود تا زمانی که در حال پرداخت بدهی خود به صورت اقساط هستید، تنها گواهینامه موقت پایان تحصیلات خود را دریافت خواهید کرد و ارائه دانشنامه و ریزنمرات تایید شده معتبر تنها پس از تسویه حساب کامل و پرداخت تمام بدهی میسر است.

توصیه می شود:

  • برای استفاده از خدمات رفاهی، بایستی سیم کارت ثبت شده در سیستم، متعلق به کد ملی دانشجو باشد. در اسرع وقت برای دریافت سیم کارت شخصی و بروز رسانی آن در سامانه های دانشگاه اقدام کنید.
  • پیامک یکی از مهم ترین مسیرهای دسترسی، اطلاع رسانی و اخطار به دانشجویان است. با مسدود نمودن پیامک های تبلیغاتی، مسیر ارتباط و دسترسی به رویدادهای مهم را قطع نکنید.
  • پرداخت های مالی از طریق پرداخت الکترونیک صورت می گیرد. لازم است در اسرع وقت، رمز دوم اینترنتی یکی از کارت های خود را فعال نمایید تا بتوانید تراکنش های خود را به صورت اینترنتی انجام دهید.
  • پیام های صفحه اول پرتال پویای خود را جدی بگیرید و اخبار مربوطه رفاهی را از سایت refahsalamat.um.ac.ir دنبال کنید.
  • ارائه تسهیلات مالی ارتباط تنگاتنگی با وضعیت تحصیلی و آموزشی شما دارد. مشروطی منجر به کاهش وام و در صورت تکرار و باعث حذف آن می شود. در صورت عدم انتخاب واحد به موقع نیز امکان برقراری وام میسر نخواهد بود. برای تداوم و برخورداری از خدمات رفاهی، سطح آموزشی خود را ارتقا ببخشید.

خدمات اسکان و پرداخت اجاره بهای خوابگاه
اسکان دانشجویان در خوابگاه ها فرایند پیچیده ای است که بخشی از آن در اداره سراها و بخشی در اداره رفاه انجام می شود. در این فرایند، مسیر پرداخت اجاره بها و تایید نهایی درخواست خوابگاه دانشجویان از طریق اداره رفاه دانشجویان قابل انجام است. دانشجویان متقاضی اسکان نیز برای شروع فرایند بایستی در پرتال صندوق رفاه به آدرس https://refah.swf.ir تشکیل پرونده بدهند و یا اگر در مقطع جدیدی متقاضی اسکان هستند، ایجاد مقطع جدید کنند. دانشجو بایستی هر ترم اقامت خود را در سامانه صندوق رفاه ثبت کند. پس از تایید ثبت اقامت توسط کارشناس اداره رفاه، دانشجو می تواند بدهی خود را پرداخت کند. در صورتی که 45 روز بعد از شروع ترم بدهی پرداخت شود، با ده درصد تخفیف دریافت می شود و پس از آن تا پایان ترم نرخ پایه دریافت می شود.
نرخ اجاره بهای خوابگاه های دانشجویی، همه ساله توسط صندوق رفاه تعیین شده و در پرتال دانشجویان کاشته می شود. این نرخ همه ساله افزایش ناچیزی داشته و در طول تحصیل ثابت نمی باشد. یاد آور می شود ملاک محاسبه و دریافت اجاره بها، زمان پرداخت آن است نه زمان اسکان دانشجو. به عنوان مثال، چنانچه دانشجو در پایان سال سوم بدهی های مربوط به سال اول و دوم خود را پرداخت کند، با نرخ سال سوم اجاره بها از وی دریافت می شود. دانشجویان در پایان سال تحصیلی، بایستی اتاق های خود را تخلیه کنند و وسایل را به انبار تحویل دهند. در غیر این صورت، از زمان یایان سال تحصیلی هزینه اسکان غیر مجاز از آنان دریافت می شود.

در صورت طولانی شدن تحصیل دانشجویان و پس از اتمام سنوات رفاهی، سنوات اضافی آغاز شده و اجاره بها دو برابر از آنان دریافت می شود. مرخصی تحصیلی بدون احتساب در سنوات، تاثیری در سنوات رفاهی و تاخیر در زمان افزایش اجاره بها ندارد و فقط سنوات آموزشی را کاهش می دهد.

تمدید اسکان دانشجویان برای ترم بعد و انتخاب اتاق برای سال آینده، مستلزم پرداخت بدهی قبلی و ثبت اقامت است. دانشجویان عزیز، برای اطلاع از نرخنامه های اجاره بها و آیین نامه خوابگاه های دولتی، می توانید به سایت refahsalamat.um.ac.ir مراجعه کنید.

یادآوری می شود:

  • مبلغ اجاره بها، هر ساله توسط صندوق رفاه تعیین و بر اساس سال ورود و محل اسکان دانشجویان، در سیستم درج می شود. امکان تخفیف برای هیچ دانشجویی وجود ندارد.
  • همه سراهای دانشگاه فردوسی سطح 1 و 2 هستند و تفاوت در قیمت اتاق های دانشگاه فردوسی، به دلیل تفاوت در ظرفیت اتاق است نه نوع خوابگاه.

refah2

بیمه دانشجویی

۱– بیمه حوادث
یکی از وظایف اداره رفاه دانشجویان، ارائه خدمات بیمه حوادث به تمام دانشجویان شاغل به تحصیل است. بر این اساس، چنانچه در طول تحصیل و در اثر بروز حادثه ای که دانشجو در آن مقصر نباشد، در هر نقطه از کشورخسارتی جانی به دانشجو وارد شود، دانشگاه تا سقف مشخصی از خسارت را از طریق قرارداد با شرکت های بیمه گزار در قالب هزینه درمان، هزینه نقص عضو و هزینه فوت پرداخت می کند. ضروری است دانشجویان عزیز، حداکثر یک هفته پس از بروز خسارت با اداره رفاه دانشجویان ارتباط برقرار نمایند. اطلاعات بیشتر در سایت refahsalamat.um.ac.ir جهت آگاهی متقاضیان در دسترس است.

2– بیمه سلامت دانشجویان
این بیمه صرفاً برای دانشجویان غیر ایرانی است که شناسنامه و کارت ملی ایرانی ندارند. طبق این بیمه، دانشجویان بین الملل و اعضای خانواده شان می توانند با پرداخت حق بیمه، دفترچه بیمه دریافت نموده و از خدمات درمانی بیمه سلامت برخوردار شوند. دانشجویان بورسیه در طول دوره بورس و بسته به نوع بورس، از پرداخت حق بیمه سالانه معاف هستند. قبل از معرفی برای خدمات بیمه سلامت دانشجویان غیر ایرانی باید نسبت به دریافت کد فراگیر برای خود و اعضای خانواده خود اقدام کنند. چنانچه در حکم بورس دانشجویان غیرایرانی وضعیت بورس متاهل ثبت شده باشد، می توانند همسر و فرزندان آنان نیز در طول دوره بورس می توانند از خدمات بیمه بهره مند گردند.

 

کار دانشجویی
در راستای عدالت آموزشی و تقسیم کارِ یکسان بین دانشجویان جویای کار و در حمایت افزایش توانمندی های دانشجویی، سامانه کاردانشجویی طراحی شده است. سیاست کلی در نظر گرفته شده عبارت است از اینکه دانشجویان پس از گذراندن کار دانشجویی مهارتی را در زمینه ای که کارکرده اند کسب نمایند. از این رو تعداد ترم هایی که دانشجو می تواند کاردانشجویی کند، محدود و بنا بر مقطع تحصیلی دانشجو متفاوت می باشد. در این سامانه، از یک سو، واحدهای مختلف با داشتن سقف بودجه ای خود برای کار دانشجویی تقاضای کار را بارگذاری کرده و از سوی دیگر، دانشجویان متقاضی کار دانشجویی درخواست خود را با پرکردن کارنامه با میزان توانمندی ها و علاقه مندی خود در سامانه پر می کنند. هر دانشکده/ واحد می تواند تا سقف اعتبار تعیین شده خود از سوی معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع که در هر سال مشخص می شود، از دانشجویان به عنوان کاردانشجویی در انجام امور واحد خود استفاده نماید. تخصیص دانشجو به کاردانشجویی جهت مصاحبه و انتخاب واحدِکاردانشجویی از سوی معاونت فرهنگی ـ اجتماعی و دانشجویی صورت می گیرد.  این معاونت چندبرابر ظرفیت آن دانشجویانی که واجد شرایط کار در آن واحد می باشند، معرفی می نماید. واحد مربوطه بر اساس تخصص مورد نیاز خود پس از انجام مصاحبه، دانشجویان خود را انتخاب می نماید.