مقدمه

خوابگاه‌های فجر و پردیس دانشگاه مجموعه منحصر به ‌فردی را تشكیل می‌دهد که بالغ بر ۵۲۰۰ نفر از نخبگان جامعه به ‌عنوان نمایندگان فرهنگ‌های متنوع در آن حضور فعال دارند و در کنار دانش‌اندوزی به تعامل اجتماعی می‌پردازند و اولین تجربه زندگی اجتماعی خود را در قالب یک زندگی ساده اما پر از شور و شعور سپری می کنند.

این مجموعه بزرگ فرهنگی از بدو تأسیس خوابگاه پنج طبقه پردیس یک در سال ۱۳۴۰، بزرگان و فرهیختگان زیادی را میزبان بوده است و خاطرات تلخ و شیرینی درخود دارد که رؤسا و کارکنان در هر دوره تلاش فراوان در عمران و آبادانی آن داشته‌اند و کوشیده‌اند تا جایی که توان دارند، رفاه نسبی دانشجویان را فراهم کنند به صورتی که در حال حاضر ۱2 خوابگاه دانشجویی با مساحت 101230 مترمربع زیربنا و ۲۲۸۴۶ متر مربع فضای سبز، دانشجویان دختر و پسر غیربومی را در خود جای می‌دهد.

نحوه معرفي دانشجويان واجد شرايط به خوابگاه

- دانشجويان متقاضي خوابگاه موظف‌ اند در زمان ثبت اطلاعات فردي و تحصيلي خود در سايت ثبت نام، فيلدهاي مربوط به تقاضاي خوابگاه را تكميل کنند.

- اداره رفاه دانشجويان پس از بررسي وضعيت متقاضيان خوابگاه كه مشخصات ايشان قبلا در سايت ثبت نام ثبت شده است، واجدين شرايط را مشخص و اطلاع رسانی می کند.

- با توجه به كمبود جا در خوابگاه فقط به درصد های مشخصی متقاضيان خوابگاه تعلق مي گيرد.

• خوابگاه فقط به دانشجويان روزانه، غيربومي، غير كارمند تعلق مي گيرد.

- دانشجويان واجد شرایط جهت تعيين و دريافت اتاق خود باید به دفتر سرپرستي خوابگاهي كه از قبل توسط اداره امور خوابگاه‌ها تعيين شده است، مراجعه کنند. 

آیین‌نامه خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد

به منظور رعایت هر چه بهتر نظم و انضباط در محیط خوابگاه‌ها و حفظ آرامش روحی و روانی که بی‌شک تأثیر مستقیم در پیشرفت تحصیلی شما دانشجویان عزیز خواهد داشت، رعایت موارد زیر از آیین‌نامه خوابگاه‌ها برای کلیه دانشجویان ساکن در خوابگاه‌های مجردی الزامی است.

ماده ۱: خوابگاه قسمتی از محوطه دانشگاه محسوب می‌شود و دانشجو به هنگام ورود به خوابگاه باید کارت دانشجویی خود را به همراه داشته باشد و در صورت لزوم آن را به انتظامات در ورودی یامسؤول خوابگاه ارایه کند.

ماده ۲: دانشجو در ابتدای ورود به خوابگاه موظف است برای رعایت کلیه مقررات انضباطی و پرداخت خسارت موارد احتمالی تعهد کتبی بدهد.

ماده ۳: احترام به شعائر اسلامی و رعایت مقررات جمهوری اسلامی ایران.

ماده ۴: انجام تبلیغات و برنامه های فرهنگی خوابگاه‌ها به طورکامل زیر نظر مدیریت فرهنگی دانشگاه و با هماهنگی اداره خوابگاه‌ها و رعایت ضوابط و آیین‌نامه مربوط در محل خوابگاه‌ها خواهد بود. بدیهی است انتشار هرگونه اعلامیه و نوشتن هر نوع شعار و برگزاری مراسم بدون هماهنگی و کسب مجوز ممنوع بوده و پیگرد قانونی خواهد داشت.

ماده ۵: تردد با ظاهر نامناسب که مغایر با شئون و آداب اسلامی باشد، در محیط خوابگاه و اماکن عمومی اطراف خوابگاه‌ها که در معرض انظار باشد، ممنوع است.

ماده ۶: دانشجو حق واگذاری اتاق تحویلی خود را به دیگری ندارد، ولی درصورت لزوم تعویض اتاق دانشجو با اجازه کتبی اداره امور خوابگاه‌ها امکان‌پذیر خواهد بود.

ماده ۷: دانشجو حق نگهداری و استفاده از اشیا و لوازم عمومی خوابگاه را در اتاق خود ندارد.

ماده۸: دانشجو مسؤول حفظ اموال شخصی خود بوده است و از این بابت هیچ‌گونه مسؤولیتی متوجه اداره خوابگاه‌ها نخواهد بود.

ماده ۹: دانشجو مسؤول پرداخت خسارت‌های وارده به وسایل موجود در اتاق خود است.

ماده ۱۰: خروج و جابجایی وسایل و امکانات داخل اتاق دانشجو، تغییر یا تعویض قفل و دستگیره درب اتاق، بدون اجازه کتبی اداره امور خوابگاه‌ها ممنوع است.

ماده ۱۱: دانشجو موظف به رعایت بهداشت فردی، نظافت محل سکونت خود، حفظ بهداشت و پاکیزگی معابر و اماکن عمومی خوابگاه است (نظافت داخل اتاق‌ها برعهده خود دانشجویان است و موارد تخلف از مقررات بهداشتی بر اساس گزارش رابطین بهداشت خوابگاه و یا شکایات دریافت شده و تأیید سرپرستی خوابگاه مورد بررسی و پیگرد قرار می گیرد و برخورد قانونی صورت می گیرد).

ماده۱۲: دانشجویان ساکن خوابگاه سوئیتی موظف ‌اند هنگام خروج از خوابگاه وسایل برقی و گازسوز خود را خاموش نمایند و برای دانشجویان ساکن در دیگر خوابگاه‌ها استفاده از وسایل برقی نظیر سماور برقی، چای‌ساز، پنکه، کولرشخصی، پلوپز برقی و مخلوط‌کن در داخل اتاق‌ها ممنوع است.

ماده ۱۳: درصورتی‌که در امور تأسیساتی اتاق‌های مسکونی و سرویس‌ها از قبیل کلید، پریز برق، انشعاب آب، برق، گاز، تلفن و خط اینترنت خللی پیش آید و نیاز به تعمیر و جابجایی داشته باشد، دانشجویان ساکن موظف ‌اند مراتب را به صورت کتبی به سرپرست خوابگاه اطلاع دهند تا بررسی و اقدام لازم به عمل آید. مسؤولیت عدم اطلاع موارد فوق و یا دخالت مستقیم در این‌گونه امور که موجب خسارات احتمالی جانی و مالی شود، به عهده دانشجویان ساکن آن محل است و اداره خوابگاه‌ها هیچ‌گونه مسؤولیتی نخواهد داشت.

ماده ۱۴: هر دانشجو موظف است در بدو ورود لیست اموال شخصی خود از قبیل کامپیوتر، تلویزیون، یخچال و غیره را به سرپرستی یا انباردار خوابگاه‌ها اطلاع دهد تا در موقع خارج کردن از خوابگاه دچار مشکل نشود (برای ورود و خروج وسایل شخصی با انتظامات خوابگاه هماهنگی شود، همچنین در صورت لزوم انتظامات حق بازدید وسایل را خواهد داشت.)

ماده ۱۵: دانشجو موظف به رعایت ساعت ورود و خروج اعلام ‌شده از طرف اداره امور خوابگاه‌ها در فصول مختلف است، ضمن اینکه از ساعت ۲۴ شب لغایت ۶ بامداد سکوت عمومی اعلام شده است.

ماده ۱۶: نگهداری و استفاده از ابزارآلات غیرقانونی از قبیل لوازم قمار، نوارهای مبتذل و... در خوابگاه‌های دانشجویی ممنوع است و چنانچه موردی مشاهده شود، فرد خاطی به مراجع ذیصلاح معرفی خواهدشد.

ماده ۱۷: ایجاد هرگونه مزاحمت که موجب سلب آسایش ساکنان خوابگاه شود از قبیل: ایجاد سروصدا، درگیری، بلندکردن بیش از حد متعارف صدای لوازم صوتی و تصویری و گوشی‌های همراه، نواختن ابزار و آلات موسیقی و... ممنوع است.

ماده ۱۸: استعمال سیگار و قلیان و سایر مواد دخانی در محیط خوابگاه‌ها ( اعم از اتاق محل سکونت، محل‌های عمومی خوابگاه، فضای باز و... ) ممنوع است و با متخلفین برخورد قانونی صورت خواهدگرفت.

ماده ۱۹: چنانچه بستگان و یا دوستان دانشجو به ‌عنوان میهمان مراجعه کنند، پس از شناسایی و تکمیل فرم ورودی در انتظامات و سرپرستی خوابگاه به همراه میزبان، می‌توانند با دانشجو از ساعت ۷ صبح لغایت ۱۹ دیدارکنند. در هر صورت طبق آیین‌نامه دانشجویی وزارت علوم اقامت شبانه میهمانان در خوابگاه ممنوع است.

ماده ۲۰: چنانچه یکی از ساکنین اتاق در طی سال تحصیلی به دلیل (انصراف، تسویه‌حساب، جابجایی) اتاق خود را تخلیه کند ساکنین موظف‌اند ظرف مدت ۴۸ ساعت نسبت به معرفی فرد جایگزین واجد شرایط اقدام کنند. در غیر این صورت اداره امور خوابگاه‌ها می‌تواندیک نفر را به‌عنوان جایگزین معرفی و ساکن کند.

ماده ۲۱: دانشجویان ساکن خوابگاه موظف‌اند که در زمان تعطیلات ( ایام نوروز و یا تابستان) و تاریخ‌های اعلام‌شده از سوی اداره امور خوابگاه‌ها، نسبت به تخلیه کامل اتاق اقدام کند، اداره امور خوابگاه‌ها نسبت به وسایل باقی‌مانده اتاق در طول این مدت هیچ‌گونه مسؤولیتی نخواهد داشت.

ماده۲۲: دانشجویان موظف‌اند لباس‌های زیر خود را به دور از انظار عمومی نگهداری و خشک نمایند.

ماده۲۳: دانشجویان بهره‌مند از خوابگاه‌های دانشجویی متعهد می شوند که پس از پایان هر سال تحصیلی، قطع ارتباط دانشجویی و یا فراغت از تحصیل، خوابگاه محل سکونت دوران دانشجویی را تخلیه کنند. در غیر این صورت از زمان سرپیچی کردن از این قانون، موظف به پرداخت ۱۰ برابر اجاره‌بهای خوابگاه به‌ طور یکجا خواهند بود و نیز گزارش تخلف نامبرده، جهت پیگیری به مراجع قانونی دانشگاه اعلام خواهد شد.

ماده۲۴: رعایت ادب و احترام متقابل بین دانشجویان و مسؤولین خوابگاه الزامی است.

ماده ۲۵: دانشجویان دختر می‌توانند بعضی از شب‌ها فقط در منازل خویشاوندان ساکن در مشهد و یا شهر محل اقامت خود ( که قبلاً مشخصات ـ آدرس و نسبت آن‌ها با دانشجو در فرم خانواده دانشجو قید شده است و به تأیید اولیای قانونی دانشجو رسیده است) با رعایت سایر شرایط به‌طور موقت اقامت داشته باشد.

ماده ۲۶: متقاضی ماده ۲۵ موظف است مراتب را حداکثر تا ساعت ۷ بعدازظهر همان روز با مراجعه به پورتال دانشجویی و تکمیل فرم خروج شبانه از خوابگاه نسبت به ثبت اطلاعات لازم اقدام کند.

ماده ۲۷: دانشجویان دختر موظف‌اند قبل از مسافرت (اردو های علمی، فرهنگی، تفریحی و... که توسط دانشگاه برگزارمی شود) عدم حضور خود را به سرپرستی اطلاع دهد و بعد از مسافرت نیز گواهی کتبی و اداری مبنی بر حضور خود در اردو را از معاون آموزشی دانشکده (اردوهای علمی،آموزشی) ویامدیریت اداره برگزارکننده (اردوی فرهنگی و تفریحی و...) به سرپرستی ارایه دهد.

ماده ۲۸: چنانچه دانشجوی دختری برای مدت‌زمانی خاص فرم خروج را پر کند و زودتر از موعد اعلام‌شده در فرم خروج به خوابگاه مراجعه کند، موظف است به سرپرست خوابگاه مراجعه کند و حضور خود را اعلام کند، لازم به ذکر است تاریخ باقی‌مانده از فرم خروج باطل می شود و در صورت تمایل به بازگشت به محل مزبور مجدد باید فرم خروج پر کند.

ماده ۲۹: آخرین ساعت ورود دانشجویان دختر به خوابگاه ساعت ۲۱ است و ورود بعد از این ساعت تاًخیر محسوب می شود و در پرونده ایشان ثبت خواهد شد و در صورت تکرار برابر با مقررات انضباطی خوابگاه با وی برخورد خواهد شد.

ماده ۳۰: دانشجویی که به هر علت بدون ثبت فرم خروج شبانه از خوابگاه خارج ‌شده باشد، غایب محسوب می شود و این موضوع به اطلاع والدین ایشان خواهد رسید و در صورت تکرار شرح غیبت‌های غیرموجه دانشجو به شورای انضباطی دانشجویان ارجاع داده می‌شود.

ماده ۳۱: ملاقات‌کننده مرد باید از بستگان محرم دانشجو و یا افرادی که پدر ایشان در فرم خانواده ذکر کرده‌ است، باشند و کارت شناسایی معتبر و یا شناسنامه خود را به مسؤول خوابگاه ارایه کند و فرم مخصوص یا دفتر مربوط به ملاقات را تکمیل کند.

ماده ۳۲: همسر دانشجو به هنگام ملاقات باید اصل شناسنامه خود را به سرپرست یا انتظامات خوابگاه ارایه کند، کارت شناسایی به ‌تنهایی کافی نیست.

خوابگاه هاي غيردولتي شهرمشهد

درحال حاضر تعداد زیادی ازدانشجویان غیربومی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی شهر مشهد از خوابگاه‌های غیردولتی استفاده می کنند. دانشگاه فردوسی مشهد ازطرف وزارت علوم تحقیقات وفناوری به عنوان دانشگاه منتخب استان وظیفه نظارت برشوراهای نظارت وارزیابی خوابگاه های غیر انتفاعی مشهد وشهرستان ها را به عهده دارد، اما مسؤولیت سامان دهی، نظارت و ارزیابی برخوابگاه‌های مذکور درمشهد به عهدۀ موسسه اقبال لاهوری www.eqbal.ac.ir است. سیستم جامع مربوط به خوابگاه های غیر انتفاعی که در برگیرنده اطلاعات جامعی در خصوص خوابگاه های مذکور می باشد توسط صندوق رفاه دانشجویان www.swf.ir ، تهیه و به زودی از طریق موسسه مذکور عملیاتی و اطلاع رسانی می گردد. تا آن زمان دانشجویان می‌توانند با مراجعه به سایت دانشگاه از مشخصات خوابگاه‌های غیردولتی دارای مجوز آگاه شوند یا به دفتر ساماندهی و نظارت بر خوابگاه‌ها به آدرس میدان آزادی، پردیس دانشگاه، ساختمان معاونت فرهنگی اجتماعی و دانشجویی مراجعه کنند. شماره‌تلفن های 051۳۸۸۰۶۹۹۴ و 051۳۸۸۰۶۹۶۱ آمادۀ پاسخگویی به سؤالات دانشجویان یا خانواده ایشان خواهد بود.

شایان ذکر است دانشجویان می‌توانند نظرها، پیشنهاد‌ها و شکایات خود را با مسؤولین از طریق پست الکترونیک FERDOWSI.UM.AC.IR@khabgah> مطرح کنند و یا به سامانۀ پیامکی ۳۰۰۰۸۰۵۶۳۳ پیامک نمایند. همچنین به دانشجویان عزیز توصیه می‌شود از بستن قرارداد اجاره با خوابگاه‌های غیرمجاز اکیداً خودداری فرمایند.