Management-of-welfare-and-health

 

از آنجا که انگیزه اصلی و هدف تأسیس دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، آموزش دانشجویان و شکوفایی استعدادهای افراد جامعه است، و انجام اين امور، ارتباط نزدیکی با نحوه زندگی و فعّالیت‌های اجتماعی آنان دارد؛ مدیریت رفاه و سلامت دانشجویان، با فراهم ساختن زمینه مناسب و مساعد برای دانشجویان، کمک مؤثری در راستای تحقق آموزش عالی کشور، بر اساس الگوی برنامه توسعه انجام می‌دهد.این مدیریت، یکی از فعّال‌ترین حوزه‌ها در سطح دانشگاه به شمار می‌آید.

وظایف این مدیریت:
- ارائه خدمات رفاهی
- نظارت بر حسن اداره غذاخوری‌ها و سراهای دانشجویی
- ایجاد هماهنگی بین فعّالیت‌های واحدهای تابعه
- ایجاد زمینه اجرای مصوبات شورای دانشگاه، هیئت رئیسه، و شرکت در جلسات متعدد از جمله ستاد امور دانشحویان شاهد و ایثارگر، شورای معاونان اداری و مالی، جلسات تخصصی حوزه معاونت فرهنگی- اجتماعی و دانشجویی (فاد)، و جلب نظر مسئولان در خصوص تنگناهای خدمت‌رسانی به دانشجویان.


این مدیریت، ستاد مرکزی مسائل رفاهی دانشجویان است و در حوزه هایی از قبیل تغذیه، سرای دانشجویی، درمان و تأمین نیازهای مالی دانشجویان با پرداخت وام‌های دانشجویی در حد امکانات و ضوابط مقرر، فعالیت دارد.

اهداف

- توسعه مشارکت دانشجویان، در تصمیم‌گیری و اجرای برنامه‌های رفاهی
-کاهش دغدغه های معیشتی دانشجویان و فراهم نمودن زیرساخت های لازم برای پرداختن به آموزش و پژوهش
- ارایه خدمات رفاهی متناسب با محیط دانشگاه و مورد نیاز دانشجویان  و دسترسی آسان به آن در سطح پردیس
- سازماندهی امکانات به‌گونه‌ای که سطح سلامت جسم و روان ارتقا یابد
- برنامه‌ریزی (سخت‌افزاری و نرم‌افزاری) امکانات موجود به منظور حفظ و ارتقای امکانات رفاهی

راهکارهای اجرایی

- تامین غذایی سالم، مقوی و متنوع و ارائه به دانشجویان
- تجهیز آشپزخانه‌ها و غذاخوری‌ها
- فراهم کردن زیر ساخت های لازم به منظور بهبود کیفیت زندگی در سراهای دانشجویی
- تلاش مستمر به مرمت و حفظ و نگهداری سراهای دانشجویی
- راه‌اندازی واحدهای خدماتی  صنفی نظیر فروشگاه، تریا، خشک‌شویی و آرایشگاه
- افزایش امکانات رفاهی نظیر خطوط تلفن، آب سردکن، کولر، خطوط لوله‌کشی آب ساختمان‌ها، یخچال و غیره
- فعّال کردن ورزش خوابگاهی برای ارتقای سطح مدیریت جسمی و روحی  دانشجویان
- گسترش و نگهداری  فضای سبز در سراهای دانشجویی
- ارائه تسهیلات دانشجویی در قالب انواع وام های دانشجویی
- بیمه حوادث دانشجویان
- تامین اینترنت در سراهای دانشجویی و ارتقاء سطح دسترسی آن برای دانشجویان
- تامین خدمات مشاوره ای در سرای دانشجویی  
- تجهیز سالن مطالعه
- بررسی وضعیت سلامت عمومی دانشجویان با انجام آزمون در ابتدای ورود به دانشگاه (طبق برنامه زمان‌بندی اعلامی)

 

مدیریت رفاه و سلامت دارای سه اداره و یک مرکز است:

۱) اداره تغذیه
۲) اداره رفاه دانشجویان
۳) اداره سراهای دانشجویی
۴) مرکز بهداشت و درمان

پس از آشنایی با راهکارهای اجرایی مدیریت رفاه و سلامت، شایسته است درباره واحدهای تحت پوشش این مدیریت و حوزه فعّالیت آن‌ها هم در حدّ نیاز اطلاعاتی به دست آورید.

taghzieh

۱) اداره تغذیه
توزیع وعده‌های غذایی صبحانه، ناهار، و شام، بر اساس قوانین و مقررات صندوق رفاه دانشجویان، همچنین تجهیز، نگه‌داری، نظارت بر توسعه فضای غذاخوری‌ها و آشپزخانه‌ها، کنترل کیفی، و نظارت بر حسن انجام کار پیمان‌کاران غذاخوری‌ها و تریاهای دانشگاه، از وظایف این اداره محسوب می‌شود.

واحد کنترل کیفیت، واحد تحقیق و توسعه، واحد رایانه و 5 غذاخوری در سطح پردیس دانشگاه، زیرمجموعه این اداره هستند.
دانشجویان می‌توانند برای صرف غذا، به غذاخوری‌های سطح پردیس دانشگاه مراجعه کنند. مشخصات و نشانی اینترنتی این غذاخوری‌ها را می‌توانید در اینجا ببینید.

۱- غذاخوری فجر (پشت سراهای دانشجویی فجر ۱ تا ۴ - روزانه پذیرای ۵۰۰۰ نفر ویژه دانشجویان پسر - صبحانه، ناهار و شام)
۲- غذاخوری پردیس (جنب خوابگاه پردیس ۱ - روزانه پذیرای ۴۰۰۰ نفر ویژه دانشجویان دختر- صبحانه، ناهار و شام)
۳- غذاخوری یاس  (پشت دانشکده علوم اداری و اقتصادی- روزانه پذیرای ۱۵۰۰ نفر دانشجو - ناهار)
۴- غذاخوری زیتون (پشت دانشکده مهندسی - روزانه پذیرای ۲۰۰۰ نفر دانشجو دختر و پسر -  ناهار)
۵- غذاخوری مهر (مقابل خوابگاه پردیس ۸ - روزانه پذیرای ۲۰۰۰ ویژه دانشجویان دختر - ناهار و شام)

 

 واحد کنترل کیفیت
این واحد، کنترل کیفیت مواد اوّلیه و غذا از نظر پخت و پز و نحوه ارائه آن را عهده‌دار است. دو کارشناس صنایع غذایی به همراه تعدادی دانشجوی ناظر کیفی در همه زمان‌های توزیع در غذاخوری‌ها، به عنوان رابط این واحد و دانشجویان، حضور فعّال دارند. این واحد مجهز به آزمایشگاه طبخ و فرمولاسیون غذا است. نظرسنجی درباره کیفیت غذا و نحوه ارائه خدمات غذاخوری‌ها، از دیگر فعالیت‌های این واحد است.

واحد تحقیق و توسعه
این واحد وظیفه تحقیق در خصوص غذاهای جدید، بهبود روش‌های پخت، فرمولاسیون غذایی، تدوین برنامه‌های غذایی بر اساس اصول علمی، آنالیز گِرَم‌های غذایی و میزان نیاز دریافت گروه‌های غذایی و برگزاری کلاس‌های لازم را بر عهده دارد.

واحد رایانه
این واحد در ساختمان اداره تغذیه واقع شده است و مجری سیستم مکانیزه انتخاب غذا است. وظیفه اصلی آن ثبت و ضبط رایانه‌ای آمار و رفع مشکل کارت‌های دانشجویان، برای استفاده از غذاخوری است.

   راهنمای استفاده از سیستم تغذیه، در پورتال دانشجویی به نشانی https://pooya.um.ac.ir، لبه «دانشجویی»، گروه «امور تغذیه»، قرار داده شده است.

taghzieh2

تعاریف نوع انتخاب غذا
۱) انتخاب عادی: به انتخاب غذایی گفته می‌شود که دانشجو توسط سیستم در زمان مقرر (حداکثر ٤٨ ساعت اداری قبل از هر روز)، انتخاب کرده باشد.
۲) باز خرید: در صورتی که در زمان مقرر، غذایی انتخاب نکرده باشید، می‌توانید با انتخاب پیوند «باز خرید» اقدام به انتخاب غذا کنید. این انتخاب تا قبل از پایان ساعت توزیع غذا، انجام پذیر است مشروط بر آنکه دانشجوی دیگری که از قبل انتخاب غذا کرده است، غذای خود را لغو کرده باشد. در واقع، شما غذای لغو شده‌ی دیگران را انتخاب می‌کنید. بنابراین اگر فرد دیگری، غذایی لغو نکرده باشد، نمی‌توانید غذایی انتخاب کنید
۳) میهمان: در صورت وجود غذا در غذاخوری، هم‌چنین داشتن مبلغ کافی در حساب کارت دانشجویی و نیز داشتن رزرو غذا، می‌توانید در هر وعده یک عدد میهمان نیز درخواست کنید. این درخواست با اعلام به متصدی صف توزیع غذا انجام می‌شود. در هر ماه حداکثر ٥ عدد میهمان به شما تعلق می‌گیرد
۴) فراموشی: در صورتی که هنگام مراجعه به غذاخوری، کارت دانشجویی خود را فراموش کرده باشید، می‌توانید به متصدی صف توزیع مراجعه کرده و درخواست فراموشی کنید. طبق قوانین فعلی، در هر ماه حداکثر 3 بار بدون در دست کارت دانشجویی، غذا تحویل داده می‌شود.

b87f15a414327f3015f320a0566ea7fe

 

سایر موارد پیرامون تغذیه و غذاخوری‌ها

  • بر اساس دستورالعمل صندوق رفاه، خانواده دانشجویان متأهل ساکن در سراهای متاهلین، سهمیه غذا ندارند.
  • صبحانه و شام فقط به دانشجویان روزانه خوابگاهی ساکن در خوابگاه‌های داخل دانشگاه تحویل می‌شود.
  • ساعات کار غذاخوری‌ها تابع فصل است و از قبل اعلام می‌شود.
  • امکان تحت پیگرد قرار دادن کارت‌های مفقود شده، در سیستم تغذیه وجود دارد تا دیگران نتوانند از کارت شما استفاده کنند.

 

gfgfg

۲) اداره رفاه دانشجویان


وظیفه اداره رفاه خدمت به دانشجویان جهت تسهیل تحصیل و به حداقل رساندن دغدغه های معیشتی آنان است تا با خاطری آسوده به کسب دانش بپردازند. در راستای این هدف خطیر، مسئولیت اداره رفاه تخصیص و تامین اعتبار برای ارائه انواع وام های دانشجویی می باشد. علاوه بر این، دریافت اجاره بهای دانشجویان و معرفی آنان به اداره سراها جهت اسکان در سراهای دانشجویی، از دیگر وظایف این اداره است. همچنین، با توجه به این که سلامت دانشجویان از مهم ترین دغدغه ها و محورهای مورد توجه مدیریت رفاه و سلامت است، اداره رفاه وظیفه برقراری بیمه حوادث تمام دانشجویان و بیمه سلامت دانشجویان خارجی را بر عهده دارد.

ضمن خیر مقدم و آرزوی توفیق در تحصیلات عالی، به شما دانشجویان گرامی توصیه می‌شود از فرصتی که با تلاش بسیار در راستای رسیدن به آتیه ای روشن و توسعه جامعه به دست آورده اید، نهایت استفاده را ببرید. لازم است بدانید ارتباط نزدیکی بین وضعیت تحصیلی و ارائه امکانات رفاهی وجود دارد. به عنوان مثال، مشروط شدن موجب کاهش مبلغ وام دریافتی می شود و در صورت تکرار مشروطی امکان پرداخت وام دانشجویی میسر نیست. علاوه بر این، در صورت عدم اتمام تحصیل در دوره مجاز، پرداخت تسهیلات دانشجویی و هر گونه وام قطع می شود و اجاره بهای سکونت در خوابگاه نیز به صورت تصاعدی افزایش می یابد. بنابراین، بهره مندی صحیح شما از این فرصت طلایی و ناب آموزش عالی، امکان ارائه خدمات بیشتری را توسط اداره رفاه برای شما عزیزان فراهم می کند.

refah1


متقاضی دریافت وام هستید؟
یکی از اصلی ترین وظایف اداره رفاه، تامین اعتبارتسهیلات دانشجویی از طریق صندوق رفاه دانشجویان است تا دانشجویان بتوانند با دریافت وا های تحصیلی، تا اندازه ای نیازهای مالی خود را مرتفع نمایند. برای آگاهی بیشتر و دقیق تر از انواع وام، شرایط پرداخت و بازپرداخت، لازم است آیین نامه رفاهی و اخبار این حوزه را با مراجعه به سایت refahsalamat.um.ac.ir دنبال کنید.

مدت مجاز استفاده از تسهيلات
دانشجویان گرامی، ارائه تسهیلات رفاهی (خوابگاه و وام تحصیلی و... ) طبق قوانین و مقررات صندوق رفاه تنها در محدوده سنوات مجاز امکان پذیر است. این سنوات مجاز برای دانشجویان کارشناسی 8 ترم، کاردانی و کارشناسی ارشد 4 ترم، دکترای عمومی 12 ترم و دکتری تخصصی 8 ترم اول تحصیل می باشد. البته امکان واگذاری خوابگاه به دانشجویان روزانه ای که سنوات تحصیلی آنان طولانی می شود، با افزایش هزینه اجاره بها طبق تعرفه های مصوب صندوق رفاه وجود دارد.
توصیه اکید می شود دانشجویان طوری برنامه ریزی کنند تا با حداقل افزایش سنوات تحصیلی مواجه شوند.

 

اگر برای اولین بار در طول تحصیل متقاضي دريافت وام هستید، قبل از هر چیز بایستی در سامانه صندوق رفاه به آدرس https://refah.swf.ir تشکیل پرونده دهید و یا اگر مقطع جدیدی را آغاز کرده اید، درخواست ایجاد مقطع بزنید و مشخصات خود را وارد کنید. پس از تشکیل پرونده، از قسمت تکمیل اطلاعات، اطلاعات شخصی و هویتی خود را تکمیل می کنید . برای مشاهده راهنمای تشکیل پرونده و یا ایجاد مقطع می توانید به سایت مدیریت رفاه و سلامت به نشانی refahsalamat.um.ac.ir قسمت راهنما مراجعه کنید. پس از فعال شدن پرتال دانشجویی شما در صندوق رفاه، می توانید در موعد مقرر درخواست وام خود را ثبت نمایید. در مرحله بعد، تقاضاي وام دانشجویان در سيستم بررسي و در صورت تایید درخواست وام، به صندوق رفاه دانشجويان معرفي مي شوند. وام دانشجویان روزانه به شماره حساب اعلام شده و وام نوبت دوم به حساب شهریه دانشجو (کارنامه مالی ) واریز مي شود.


دانشجویان عزیز، برای اطلاع از جزئیات قوانین مربوط به وام های تحصیلی، مدارک مورد نیاز، نحوه ارسال مدارک، مشخصات ضامن، انواع وام و زمانبندی وام ها و دسترسی به سوالات متداول مربوط به هر بخش و پاسخ های کارشناسان و.... بایستی به سایت refahsalamat.um.ac.ir مراجعه و آیین نامه خدمات رفاهی را مطالعه نمایید.

دانشجویان گرامی، اگر به هر دلیل از تحصيل منصرف يا محروم شويد، باید حین تسویه‌حساب وامهاي دريافتي خود را به‌طور کامل و یکجا به صندوق رفاه پرداخت کنید. ضمنا، زمان اقدام برای بازپرداخت وام های دریافتی، زمان فارغ التحصیلی نیست. بلکه، در پایان سنوات مجاز رفاهی خود بایستی برای بازپرداخت بدهی خود اقدام کنید تا مشمول جریمه و مشکلات بعدی نشوید. زمان اقدام برای بازپرداخت وام های تحصیلی برای دانشجویان کارشناسی و دکتری تخصصی پس از 8 نیمسال ، دانشجویان کارشناسی ارشد پس از 4 نیمسال و دانشجویان دکتری عمومی پس از 12 نیمسال می باشد. یادآوری می شود تا زمانی که در حال پرداخت بدهی خود به صورت اقساط هستید، تنها گواهینامه موقت پایان تحصیلات خود را دریافت خواهید کرد و ارائه دانشنامه و ریزنمرات تایید شده معتبر تنها پس از تسویه حساب کامل و پرداخت تمام بدهی میسر است.

توصیه می شود:

  • برای استفاده از خدمات رفاهی، بایستی سیم کارت ثبت شده در سیستم، متعلق به کد ملی دانشجو باشد. در اسرع وقت برای دریافت سیم کارت شخصی و بروز رسانی آن در سامانه های دانشگاه اقدام کنید.
  • پیامک یکی از مهم ترین مسیرهای دسترسی، اطلاع رسانی و اخطار به دانشجویان است. با مسدود نمودن پیامک های تبلیغاتی، مسیر ارتباط و دسترسی به رویدادهای مهم را قطع نکنید.
  • پرداخت های مالی از طریق پرداخت الکترونیک صورت می گیرد. لازم است در اسرع وقت، رمز دوم اینترنتی یکی از کارت های خود را فعال نمایید تا بتوانید تراکنش های خود را به صورت اینترنتی انجام دهید.
  • پیام های صفحه اول پرتال پویای خود را جدی بگیرید و اخبار مربوطه رفاهی را از سایت refahsalamat.um.ac.ir دنبال کنید.
  • ارائه تسهیلات مالی ارتباط تنگاتنگی با وضعیت تحصیلی و آموزشی شما دارد. مشروطی منجر به کاهش وام و در صورت تکرار و باعث حذف آن می شود. در صورت عدم انتخاب واحد به موقع نیز امکان برقراری وام میسر نخواهد بود. برای تداوم و برخورداری از خدمات رفاهی، سطح آموزشی خود را ارتقا ببخشید.

خدمات اسکان و پرداخت اجاره بهای خوابگاه
اسکان دانشجویان در خوابگاه ها فرایند پیچیده ای است که بخشی از آن در اداره سراها و بخشی در اداره رفاه انجام می شود. در این فرایند، مسیر پرداخت اجاره بها و تایید نهایی درخواست خوابگاه دانشجویان از طریق اداره رفاه دانشجویان قابل انجام است. دانشجویان متقاضی اسکان نیز برای شروع فرایند بایستی در پرتال صندوق رفاه به آدرس https://refah.swf.ir تشکیل پرونده بدهند و یا اگر در مقطع جدیدی متقاضی اسکان هستند، ایجاد مقطع جدید کنند. دانشجو بایستی هر ترم اقامت خود را در سامانه صندوق رفاه ثبت کند. پس از تایید ثبت اقامت توسط کارشناس اداره رفاه، دانشجو می تواند بدهی خود را پرداخت کند. در صورتی که 45 روز بعد از شروع ترم بدهی پرداخت شود، با ده درصد تخفیف دریافت می شود و پس از آن تا پایان ترم نرخ پایه دریافت می شود.
نرخ اجاره بهای خوابگاه های دانشجویی، همه ساله توسط صندوق رفاه تعیین شده و در پرتال دانشجویان کاشته می شود. این نرخ همه ساله افزایش ناچیزی داشته و در طول تحصیل ثابت نمی باشد. یاد آور می شود ملاک محاسبه و دریافت اجاره بها، زمان پرداخت آن است نه زمان اسکان دانشجو. به عنوان مثال، چنانچه دانشجو در پایان سال سوم بدهی های مربوط به سال اول و دوم خود را پرداخت کند، با نرخ سال سوم اجاره بها از وی دریافت می شود. دانشجویان در پایان سال تحصیلی، بایستی اتاق های خود را تخلیه کنند و وسایل را به انبار تحویل دهند. در غیر این صورت، از زمان یایان سال تحصیلی هزینه اسکان غیر مجاز از آنان دریافت می شود.

در صورت طولانی شدن تحصیل دانشجویان و پس از اتمام سنوات رفاهی، سنوات اضافی آغاز شده و اجاره بها دو برابر از آنان دریافت می شود. مرخصی تحصیلی بدون احتساب در سنوات، تاثیری در سنوات رفاهی و تاخیر در زمان افزایش اجاره بها ندارد و فقط سنوات آموزشی را کاهش می دهد.

تمدید اسکان دانشجویان برای ترم بعد و انتخاب اتاق برای سال آینده، مستلزم پرداخت بدهی قبلی و ثبت اقامت است. دانشجویان عزیز، برای اطلاع از نرخنامه های اجاره بها و آیین نامه خوابگاه های دولتی، می توانید به سایت refahsalamat.um.ac.ir مراجعه کنید.

یادآوری می شود:

  • مبلغ اجاره بها، هر ساله توسط صندوق رفاه تعیین و بر اساس سال ورود و محل اسکان دانشجویان، در سیستم درج می شود. امکان تخفیف برای هیچ دانشجویی وجود ندارد.
  • همه سراهای دانشگاه فردوسی سطح 1 و 2 هستند و تفاوت در قیمت اتاق های دانشگاه فردوسی، به دلیل تفاوت در ظرفیت اتاق است نه نوع خوابگاه.

refah2

بیمه دانشجویی

۱– بیمه حوادث
یکی از وظایف اداره رفاه دانشجویان، ارائه خدمات بیمه حوادث به تمام دانشجویان شاغل به تحصیل است. بر این اساس، چنانچه در طول تحصیل و در اثر بروز حادثه ای که دانشجو در آن مقصر نباشد، در هر نقطه از کشورخسارتی جانی به دانشجو وارد شود، دانشگاه تا سقف مشخصی از خسارت را از طریق قرارداد با شرکت های بیمه گزار در قالب هزینه درمان، هزینه نقص عضو و هزینه فوت پرداخت می کند. ضروری است دانشجویان عزیز، حداکثر یک هفته پس از بروز خسارت با اداره رفاه دانشجویان ارتباط برقرار نمایند. اطلاعات بیشتر در سایت refahsalamat.um.ac.ir جهت آگاهی متقاضیان در دسترس است.

2– بیمه سلامت دانشجویان
این بیمه صرفاً برای دانشجویان غیر ایرانی است که شناسنامه و کارت ملی ایرانی ندارند. طبق این بیمه، دانشجویان بین الملل و اعضای خانواده شان می توانند با پرداخت حق بیمه، دفترچه بیمه دریافت نموده و از خدمات درمانی بیمه سلامت برخوردار شوند. دانشجویان بورسیه در طول دوره بورس و بسته به نوع بورس، از پرداخت حق بیمه سالانه معاف هستند. قبل از معرفی برای خدمات بیمه سلامت دانشجویان غیر ایرانی باید نسبت به دریافت کد فراگیر برای خود و اعضای خانواده خود اقدام کنند. چنانچه در حکم بورس دانشجویان غیرایرانی وضعیت بورس متاهل ثبت شده باشد، می توانند همسر و فرزندان آنان نیز در طول دوره بورس می توانند از خدمات بیمه بهره مند گردند.

 

کار دانشجویی
در راستای عدالت آموزشی و تقسیم کارِ یکسان بین دانشجویان جویای کار و در حمایت افزایش توانمندی های دانشجویی، سامانه کاردانشجویی طراحی شده است. سیاست کلی در نظر گرفته شده عبارت است از اینکه دانشجویان پس از گذراندن کار دانشجویی مهارتی را در زمینه ای که کارکرده اند کسب نمایند. از این رو تعداد ترم هایی که دانشجو می تواند کاردانشجویی کند، محدود و بنا بر مقطع تحصیلی دانشجو متفاوت می باشد. در این سامانه، از یک سو، واحدهای مختلف با داشتن سقف بودجه ای خود برای کار دانشجویی تقاضای کار را بارگذاری کرده و از سوی دیگر، دانشجویان متقاضی کار دانشجویی درخواست خود را با پرکردن کارنامه با میزان توانمندی ها و علاقه مندی خود در سامانه پر می کنند. هر دانشکده/ واحد می تواند تا سقف اعتبار تعیین شده خود از سوی معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع که در هر سال مشخص می شود، از دانشجویان به عنوان کاردانشجویی در انجام امور واحد خود استفاده نماید. تخصیص دانشجو به کاردانشجویی جهت مصاحبه و انتخاب واحدِکاردانشجویی از سوی معاونت فرهنگی ـ اجتماعی و دانشجویی صورت می گیرد. این معاونت چندبرابر ظرفیت آن دانشجویانی که واجد شرایط کار در آن واحد می باشند، معرفی می نماید. واحد مربوطه بر اساس تخصص مورد نیاز خود پس از انجام مصاحبه، دانشجویان خود را انتخاب می نماید.

 

2381477 243
۳) اداره سراهای دانشجویی

سراهای فجر و پردیس دانشگاه مجموعه منحصر به ‌فردی را تشکیل می‌دهد که بالغ بر ۵۲۰۰ نفر از نخبگان جامعه به ‌عنوان نمایندگان فرهنگ‌های متنوع در آن حضور فعال دارند و در کنار دانش‌اندوزی به تعامل اجتماعی می‌پردازند و اولین تجربه زندگی اجتماعی خود را در قالب یک زندگی ساده امّا پر از شور و شعور سپری می‌کنند.
این مجموعه بزرگ فرهنگی از بدو تأسیس سرای پنج طبقه پردیس یک، در سال ۱۳۴۰، بزرگان و فرهیختگان زیادی را میزبان بوده است و خاطرات تلخ و شیرینی در خود دارد که رؤسا و کارکنان در هر دوره تلاش فراوان در عمران و آبادانی آن داشته‌ و کوشیده‌اند تا جایی که توان دارند، رفاه نسبی دانشجویان را فراهم کنند به صورتی که در حال حاضر 12 سرای دانشجویی با مساحت 101230 متر مربع زیربنا و ۲۲۸۴۶ متر مربع فضای سبز، دانشجویان دختر و پسر غیربومی را در خود جای می‌دهد.

2381480 524

نحوه معرفی دانشجویان واجد شرایط به سرای دانشجویی:

- دانشجویان متقاضی سرا موظّفند در زمان ثبت اطلاعات فردی و تحصیلی خود در سایت ثبت نام، گزینه‌های مربوط به تقاضای سرای دانشجویی را تکمیل کنند.
- اداره رفاه دانشجویان پس از بررسی وضعیت متقاضیان سرا که مشخصات ایشان قبلا در سایت ثبت نام ثبت شده است، واجدین شرایط را مشخص و اطلاع رسانی می‌کند.
- با توجّه به کمبود جا در سرای دانشجویی، فقط به درصدهای مشخصی از متقاضیان سرا تعلق می گیرد.
- سرای دانشجویی فقط به دانشجویان روزانه، غیربومی، غیر کارمند تعلق می گیرد.
- دانشجویان واجد شرایط جهت تعیین و دریافت اتاق خود باید به دفتر سرپرستی سرایی که از قبل توسط اداره سراهای دانشجویی تعیین شده است، مراجعه کنند.

2381484 509

1760045

آیین‌نامه سراهای دانشجویی:
به منظور رعایت هر چه بهتر نظم و انضباط در محیط سراهای دانشجویی و حفظ آرامش روحی و روانی که بی‌شک تأثیر مستقیم در پیشرفت تحصیلی شما دانشجویان عزیز خواهد داشت، رعایت موارد زیر از آیین‌نامه سراهای دانشجویی برای کلیه دانشجویان ساکن در سراهای مجردی الزامی است.
ماده ۱: سرا قسمتی از محوطه دانشگاه محسوب می‌شود و دانشجو به هنگام ورود به سرا باید کارت دانشجویی خود را به همراه داشته باشد و در صورت لزوم آن را به انتظامات در ورودی یا مسئول سرا ارائه کند.
ماده ۲: دانشجو در ابتدای ورود به سرا موظّف است برای رعایت کلیه مقررات انضباطی و پرداخت خسارت موارد احتمالی تعهد کتبی بدهد.
ماده ۳: احترام به شعائر اسلامی و رعایت مقررات جمهوری اسلامی ایران.
ماده ۴: انجام تبلیغات و برنامه‌های فرهنگی سراها به طور کامل زیر نظر مدیریت فرهنگی دانشگاه و با هماهنگی اداره سراهای دانشجویی و رعایت ضوابط و آیین‌نامه مربوط در محل سراها خواهد بود. بدیهی است انتشار هرگونه اعلامیه و نوشتن هر نوع شعار و برگزاری مراسم بدون هماهنگی و کسب مجوز ممنوع بوده و پیگرد قانونی خواهد داشت.
ماده ۵: تردد با ظاهر نامناسب که مغایر با شئون و آداب اسلامی باشد، در محیط سرا و اماکن عمومی اطراف سراها که در معرض انظار باشد، ممنوع است.
ماده ۶: دانشجو حق واگذاری اتاق تحویلی خود را به دیگری ندارد، ولی درصورت لزوم تعویض اتاق دانشجو با اجازه کتبی اداره سراهای دانشجویی امکان‌پذیر خواهد بود.
ماده ۷: دانشجو حق نگهداری و استفاده از اشیا و لوازم عمومی سرای دانشجویی را در اتاق خود ندارد.
ماده ۸: دانشجو مسئول حفظ اموال شخصی خود بوده است و از این بابت هیچ گونه مسئولیتی متوجّه اداره سراهای دانشجویی نخواهد بود.
ماده ۹: دانشجو مسئول پرداخت خسارت‌های وارده به وسایل موجود در اتاق خود است.
ماده ۱۰: خروج و جابجایی وسایل و امکانات داخل اتاق دانشجو، تغییر یا تعویض قفل و دستگیره درب اتاق، بدون اجازه کتبی اداره سراهای دانشجویی ممنوع است.
ماده ۱۱: دانشجو موظف به رعایت بهداشت فردی، نظافت محل سکونت خود، حفظ بهداشت و پاکیزگی معابر و اماکن عمومی سرا است (نظافت داخل اتاق‌ها بر عهده خود دانشجویان است و موارد تخلف از مقررات بهداشتی بر اساس گزارش رابطین بهداشت سرا و یا شکایات دریافت شده و تأیید سرپرستی سرا مورد بررسی و پیگرد قرار می‌گیرد و برخورد قانونی صورت می‌گیرد).
ماده۱۲: دانشجویان ساکن سرای دانشجویی سوئیتی موظّفند هنگام خروج از سرا وسایل برقی و گازسوز خود را خاموش کنند و برای دانشجویان ساکن در دیگر سراهای دانشجویی، استفاده از وسایل برقی نظیر سماور برقی، چای‌ساز، پنکه، کولرشخصی، پلوپز برقی و مخلوط‌کن در داخل اتاق‌ها ممنوع است.
ماده ۱۳: در صورتی که در امور تأسیساتی اتاق‌های مسکونی و سرویس‌ها از قبیل کلید، پریز برق، انشعاب آب، برق، گاز، تلفن و خط اینترنت خللی پیش آید و نیاز به تعمیر و جابجایی داشته باشد، دانشجویان ساکن موظّفند مراتب را به صورت کتبی به سرپرست سرا اطلاع دهند تا بررسی و اقدام لازم به عمل آید. مسئولیت عدم اطّلاع موارد فوق و یا دخالت مستقیم در این گونه امور که موجب خسارات احتمالی جانی و مالی شود، به عهده دانشجویان ساکن آن محل است و اداره سراهای دانشجویی هیچ گونه مسئولیتی نخواهد داشت.
 ماده ۱۴: هر دانشجو موظف است در بدو ورود لیست اموال شخصی خود از قبیل رایانه، تلویزیون، یخچال و غیره را به سرپرستی یا انباردار سرای دانشجویی اطّلاع دهد تا در موقع خارج کردن از سرا دچار مشکل نشود (برای ورود و خروج وسایل شخصی با انتظامات سرا هماهنگی شود، همچنین در صورت لزوم انتظامات حق بازدید وسایل را خواهد داشت).
ماده ۱۵: دانشجو موظف به رعایت ساعت ورود و خروج اعلام ‌شده از طرف اداره سراهای دانشجویی در فصول مختلف است، ضمن اینکه از ساعت ۲۴ شب لغایت ۶ صبح سکوت عمومی اعلام شده است.
ماده ۱۶: نگهداری و استفاده از ابزار آلات غیر قانونی از قبیل لوازم قمار، نوارهای مبتذل و ... در سراهای دانشجویی ممنوع است و چنانچه موردی مشاهده شود، فرد خاطی به مراجع ذی‌صلاح معرفی خواهد شد.
ماده ۱۷: ایجاد هر گونه مزاحمت که موجب سلب آسایش ساکنان سرا شود از قبیل: ایجاد سر و صدا، درگیری، بلند کردن بیش از حد متعارف صدای لوازم صوتی و تصویری و گوشی‌های همراه، نواختن ابزار و آلات موسیقی و ... ممنوع است.
ماده ۱۸: استعمال سیگار و قلیان و سایر مواد دخانی در محیط سراهای دانشجویی (اعم از اتاق محل سکونت، محل‌های عمومی سرا، فضای باز و ...) ممنوع است و با متخلفین برخورد قانونی صورت خواهدگرفت.
ماده ۱۹: چنانچه بستگان و یا دوستان دانشجو به عنوان میهمان مراجعه کنند، پس از شناسایی و تکمیل فرم ورودی در انتظامات و سرپرستی سرا به همراه میزبان، می‌توانند با دانشجو از ساعت ۷ صبح تا ۱۹ دیدار کنند. در هر صورت، طبق آیین‌نامه دانشجویی وزارت علوم اقامت شبانه میهمانان در سرای دانشجویی ممنوع است.
ماده ۲۰: چنانچه یکی از ساکنین اتاق در طی سال تحصیلی به دلیل (انصراف، تسویه‌حساب، جابجایی) اتاق خود را تخلیه کند ساکنین موظّفند ظرف مدّت ۴۸ ساعت نسبت به معرفی فرد جایگزین واجد شرایط اقدام کنند. در غیر ‌این صورت اداره سراهای دانشجویی می‌تواند یک نفر را به عنوان جایگزین معرفی و ساکن کند.
ماده ۲۱: دانشجویان ساکن خوابگاه موظّفند که در زمان تعطیلات ( ایام نوروز و یا تابستان) و تاریخ‌های اعلام‌شده از سوی اداره سراهای دانشجویی، نسبت به تخلیه کامل اتاق اقدام کند، اداره سراهای دانشجویی نسبت به وسایل باقی‌مانده اتاق در طول این مدت هیچگونه مسئولیتی نخواهد داشت.
ماده۲۲: دانشجویان موظّفند لباس‌های زیر خود را به دور از انظار عمومی نگهداری و خشک نمایند.
ماده۲۳: دانشجویان بهره‌مند از سراهای دانشجویی متعهد می‌شوند که پس از پایان هر سال تحصیلی، قطع ارتباط دانشجویی و یا فراغت از تحصیل، سرای محل سکونت دوران دانشجویی را تخلیه کنند. در غیر ‌این صورت، از زمان سرپیچی کردن از این قانون، موظّف به پرداخت ۱۰ برابر اجاره‌بهای سرا به طور یکجا خواهند بود و نیز گزارش تخلف نامبرده، برای پیگیری به مراجع قانونی دانشگاه اعلام خواهد شد.
ماده۲۴: رعایت ادب و احترام متقابل بین دانشجویان و مسئولین سرا الزامی است.
ماده ۲۵: دانشجویان دختر می‌توانند بعضی از شب‌ها فقط در منازل خویشاوندان ساکن در مشهد و یا شهر محل اقامت خود (که قبلاً مشخصات ـ آدرس و نسبت آن‌ها با دانشجو در فرم خانواده دانشجو قید شده است و به تأیید اولیای قانونی دانشجو رسیده است) با رعایت سایر شرایط به طور موقت اقامت داشته باشد.
ماده ۲۶: متقاضی ماده ۲۵ موظف است مراتب را حداکثر تا ساعت ۷ بعد از ظهر همان روز با مراجعه به پورتال دانشجویی و تکمیل فرم خروج شبانه از سرا نسبت به ثبت اطلاعات لازم اقدام کند.
ماده ۲۷: دانشجویان دختر موظّفند قبل از مسافرت (اردوهای علمی، فرهنگی، تفریحی و ... که توسط دانشگاه برگزار می‌شود) عدم حضور خود را به سرپرستی اطلاع دهند و بعد از مسافرت نیز گواهی کتبی و اداری مبنی بر حضور خود در اردو را از معاون آموزشی دانشکده (اردوهای علمی، آموزشی) و یا مدیریت اداره برگزارکننده (اردوی فرهنگی و تفریحی و ...) به سرپرستی ارائه دهند.
ماده ۲۸: چنانچه دانشجوی دختری برای مدت‌زمانی خاص فرم خروج را پر کند و زودتر از موعد اعلام‌شده در فرم خروج به سرا مراجعه کند، موظف است به سرپرست سرا مراجعه کند و حضور خود را اعلام کند. لازم به ذکر است تاریخ باقی‌مانده از فرم خروج باطل می‌شود و در صورت تمایل به بازگشت به محل مزبور مجدد باید فرم خروج پر کند.
ماده ۲۹: آخرین ساعت ورود دانشجویان دختر به سرای دانشجویی ساعت ۲۱ است و ورود بعد از این ساعت تاًخیر محسوب می‌شود و در پرونده ایشان ثبت خواهد شد و در صورت تکرار برابر با مقررات انضباطی سرا با وی برخورد خواهد شد.
ماده ۳۰: دانشجویی که به هر علت بدون ثبت فرم خروج شبانه از سرای دانشجویی خارج ‌شده باشد، غایب محسوب می‌شود و این موضوع به اطّلاع والدین ایشان خواهد رسید و در صورت تکرار، شرح غیبت‌های غیر موجه دانشجو به شورای انضباطی دانشجویان ارجاع داده می‌شود.
ماده ۳۱: ملاقات‌کننده مرد باید از بستگان محرم دانشجو و یا افرادی که پدر ایشان در فرم خانواده ذکر کرده‌ است، باشند و کارت شناسایی معتبر و یا شناسنامه خود را به مسئول سرای دانشجویی ارائه کند و فرم مخصوص یا دفتر مربوط به ملاقات را تکمیل کند.
ماده ۳۲: همسر دانشجو به هنگام ملاقات باید اصل شناسنامه خود را به سرپرست یا انتظامات سرا ارائه کند، کارت شناسایی به ‌تنهایی کافی نیست.

57374587

سراهای دانشجویی غیردولتی شهر مشهد

در حال حاضر، تعداد زیادی از دانشجویان غیربومی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی شهر مشهد از سراهای دانشجویی غیردولتی استفاده می‌کنند. دانشگاه فردوسی مشهد از طرف وزارت علوم تحقیقات و فناوری به عنوان دانشگاه منتخب استان وظیفه نظارت بر شوراهای نظارت و ارزیابی سراهای دانشجویی غیر انتفاعی مشهد و شهرستان‌ها را به عهده دارد، اما مسئولیت سامان‌دهی، نظارت و ارزیابی بر سراهای مذکور در مشهد به عهده مؤسسه آموزش عالی فردوس است. سیستم جامع مربوط به سراهای دانشجویی غیر انتفاعی که در بر گیرنده اطّلاعات جامعی در خصوص سراهای دانشجویی مذکور است، توسط صندوق رفاه دانشجویان www.swf.ir، تهیه و به زودی از طریق مؤسسه مذکور عملیاتی و اطّلاع‌رسانی می‌شود. تا آن زمان دانشجویان می‌توانند با مراجعه به سایت دانشگاه از مشخصات سراهای دانشجویی غیردولتی دارای مجوز آگاه شوند، یا به دفتر ساماندهی و نظارت بر سراها به آدرس میدان آزادی، پردیس دانشگاه، ساختمان معاونت فرهنگی اجتماعی و دانشجویی مراجعه کنند.
شایان ذکر است دانشجویان می‌توانند نظرها، پیشنهاد‌ها و شکایات خود را با مسئولین از طریق رایانامه مطرح کنند و یا به سامانه پیامکی ۳۰۰۰۸۰۵۶۳۳ پیامک نمایند. همچنین به دانشجویان عزیز توصیه می‌شود از بستن قرارداد اجاره با سراهای غیر مجاز اکیداً خودداری کنند.



Health-Center-Office

4) مرکز بهداشت و درمان

این اداره در دو بخش بهداشت شامل: کنترل، ارزیابی، و ارائه راهکارهای مناسب برای افزایش سطح بهداشت در مکان‌های عمومی، غذاخوری‌ها، سراهای دانشجویی، بوفه‌ها و تریاهای دانشگاه، و بخش درمان شامل: ارائه خدمات پزشکی عمومی وتزریقات و پانسمان ، در طول روز فعّالیت دارد. این مرکز در پردیس دانشگاه و جنب ساختمان معاونت فرهنگی اجتماعی و دانشجویی قرار دارد و شامل واحدهای:  پزشک ، کارشناس بهداشت، واحد پرستاری وآمبولانس است.

واحد پزشکی

بررسی صحت و سلامت تیم‌های ورزشی و برگزاری کمیسیون پزشکی دانشگاه  جهت بررسی و تأیید گواهی‌های استعلاجی و معافیت‌های ورزشی  و همچنین شرکت در کمیسیون موارد خاص دانشگاه  بر عهده این واحد است. همچنین در ساعات باقیمانده، خدمات معاینه و درمان دانشجویان و کارکنان را طبق برنامه‌ای که در شروع سال تحصیلی اعلام می‌شود، بر عهده دارد.

واحد بهداشت محیط

این واحد در زمینه نظارت بر بهداشت محیط غذاخوری‌ها، سراهای دانشجویی و اماکن صنفی و استخر، همچنین ارایه مطالب آموزشی و جذب دانشجویان فعّال به عنوان رابط بهداشتی و آموزش همسان، در قالب کار دانشجویی فعّالیت می‌کند.

واحد پرستاری

در این واحد تزریق داروها و سرم نسخه شده به وسیله پزشک و انواع پانسمان، برای مراجعین انجام می‌شود.

vaccine140055

خدمات آمبولانس

این واحد با یک دستگاه آمبولانس به صورت شبانه‌روزی، برای اعزام بیماران به مراکز پزشکی سطح شهر (در صورت لزوم) آماده خدمت‌رسانی است.

طرح پایش سلامت

کلیه  دانشجویان دانشگاه فردوسی در تمامی مقاطع کارشناشی، کارشناسی ارشد و دکتری در ابتدای ورود به دانشگاه تحت معاینات بالینی قرار می گیرند. لینک پرسشنامه مربوطه بر روی سایت آموزش قرار دارد.

 

 

 نشانی:  مشهد، میدان آزادی، پردیس دانشگاه فردوسی، بلوار دانش، ساختمان معاونت فرهنگی اجتماعی و دانشجویی


تلفن دفتر مدیریت: 38806929 -051


رایانامه مدیر سایت رفاه و سلامت:


آدرس سایت:  refahsalamat.um.ac.ir


تلفن اداره رفاه: 38806942 - 051


تلفن اداره سراهای دانشجویی: 38806960 - 051


تلفن مرکز بهداشت و درمان: 38806949-051


نشانی مرکز بهداشت: پردیس دانشگاه فردوسی، بلوار دانش، جنب ساختمان معاونت فرهنگی اجتماعی و دانشجویی


تلفن اداره تغذیه: 9-38806901 - 051


نشانی اداره تغذیه: میدان آزادی، پردیس دانشگاه، بلوار دانش، بعد از دانشکده ادبیات و علوم انسانی، جنب غذاخوری پردیس